آشنا بار

تاثیر اسباب کشی بر کودکان

تاثیر اسباب کشی بر کودکان اگر می خواهید بیشتر با تاثیر اسباب کشی بر کودکان آشنا شوید پس

تاثیر اسباب کشی بر کودکان

اگر می خواهید بیشتر با تاثیر اسباب کشی بر کودکان آشنا شوید پس با ما همراه باشید تا شما را از تاثیری که اسباب کشی بر کودکان می گذارد آشنا کنیم .

اسباب کشی کردن هم کار هیجان انگیزی است و هم می تواند باعث به وجود آمدن تنش و نگرانی برای کودکان شود.

این کار برای همۀ افراد خانواده مشکل است، هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روحی و روانی. معمولاً افراد دلشان برای محل زندگی شان تنگ می شود. بچه ها مجبورند از دوستان قدیمی شان دل بکنند و با هم بازی هایشان خداحافظی کنند. آنها از خودشان می پرسند که زندگی کردن در یک محلۀ جدید چگونه خواهد بود.

اسباب کشی کردن و این که این کار چقدر برای کودک سخت باشد، بستگی به شرایط مختلفی دارد.

مثلاً اگر شما مجبورید به خاطر طلاق، بیماری یکی از اعضای خانواده، مشکلات خانوادگی و یا کاری به محل جدیدی برای زندگی بروید تحمل این شرایط برای فرزندتان دشوارتر از زمانی است که قرار است در نزدیکی محل زندگی قبلی تان اقامت کنید. نگرش شما نسبت به این شرایط تا حد زیادی در فرزندتان تاثیرگذار است، چون بچه ها در بیشتر مواقع از والدین شان الگو می گیرند. اگر شما از رفتن به خانۀ نو و جدید خوشحال باشید، فرزندتان نیز خوشحال می شود و می تواند سریع به محلۀ جدید عادت کند. اگر کودک مجبور نباشد مدرسه اش را عوض کند نیز راحت تر شرایط جدید را خواهد پذیرفت. اگر او در مدرسه فرصت کافی برای بودن در کنار دوستانش را داشته باشد، می تواند بیشتر از محیط جدید زندگی اش لذت ببرد. گاهی اوقات والدین مجبور می شوند به مکان جدیدی اسباب کشی کنند ولی به فرزندشان اجازه می دهند به همان مدرسۀ قبلی اش برود. در این صورت کودک احساس خوبی دارد و در محلۀ جدیدشان نیز می تواند برای خودش دوستانی پیدا کند. گاهی والدین به خاطر کارهای زیاد مربوط به اسباب کشی، فرزندشان را فراموش می کنند و به نیازهای عاطفی او توجه کافی ندارند. والدین احساس می کنند که بچه ها راحت می توانند شرایط جدید را قبول کنند و به کودک می گوشند که می تواند در محلۀ جدید، دوستان زیادی برای خودش پیدا کند و نباید نگران باشد ولی جا به جا شدن و رفتن به یک محلۀ دیگر می تواند باعث ناراحتی آنها شود.

بهترین راه برای کمک کردن به بچه ها در این شرایط این است که پای حرف های آنها بنشینید.

اگر کودک بتواند خشم، عصبانیت و ناراحتی هایش را ابراز کند احساس بهتری پیدا خواهد کرد. اگر به کودک اجازه ندهید احساساتش را ابراز کند او از روش دیگری برای این کار استفاده خواهد کرد. این قبیل کودکان گریه می کنند، کناره گیری می کنند، با خواهر یا برادرشان دعوا می کنند و یا حتی اشتهایشان را به غذا خوردن از دست می دهند.

اگر کودکتان ناراحت است،

او را تشویق کنید که با شما درد و دل کند. از او بپرسید چگونه می توانید کمکش کنید. به او بگویید که احساساتش را درک می کنید و می دانید او چقدر ناراحت است و دلش برای دوستانش تنگ شده است. گاهی اوقات کودک به خاطر جدا شدن از معلم یا پدر بزرگ و مادربزرگش ناراحت است به او بگویید که می توانید به راحتی به دیدن این افراد بروید یا با آنها تماس داشته باشید. اگر کودکتان به خانۀ قبلی تان تعلق خاطر زیادی دارد، از او در اتاق های مختلف عکس بگیرید. به او بگویید که از دوستانش خداحافظی کند. او می تواند از دوستانش دعوت کند تا با هم بیرون بروند و خوراکی بخورند یا بازی کنند. او حتی می تواند برای دوستانش کارت تبریک درست کند و به آنها بدهد.

شاید کودکتان به جمع کردن اسباب و اثاثیۀ منزل علاقه داشته باشد

و شاید اصلاً از این کار خوشش نیایداگر به این کار علاقه ندارد مجبورش نکنید به شما کمک کند. وقتی مشغول جمع کردن وسایل فرزندتان هستید بدون اجازۀ او چیزی را دور نریزید شاید او وابستگی زیادی به وسایلش داشته باشد و نتواند به راحتی از آنها جدا شود. اگر کودک شما چنین احساسی را دارد، همۀ وسایل اضافی او را در جعبه ای بگذارید و با خودتان به خانۀ جدید ببرید. بعد از اینکه او حالش بهتر شده خودش تصمیم می گیرد که آیا بهتر است آن وسایل را دور بریزد یا آنها را نگه دارد.

بعد از رفتن به خانۀ جدید

سعی کنید در موقعیت های مختلف همۀ اعضای خانواده را دور هم جمع کنید مثلاً با هم صبحانه، نهار و شام بخورید و شب ها قبل از خواب برای فرزندتان قصه بگویید. مدرسۀ جدید فرزندتان را به او نشان دهید و او را به مسئولان و معلمان مدرسه معرفی کنید. فرزندتان را در کلاس های فوق برنامه ثبت نام کنید تا او بتواند برای خودش دوستان جدیدیپیدا کند. وقتی مشغول چیدن وسایل منزلتان هستید، به کودک بیشتر محبت کنید و فقط سراغ کارهای خودتان نروید.

Pin It